Bilejere skal være opmærksomme på deres bil, der jævnligt skal vedligeholdes og til serviceeftersyn på et værksted, idet leasingkunder blot afleverer bilen til leasingfirmaet, som så klarer dette helt automatisk. Men bilejere må forvente en ekstraudgift på vedligeholdelse af deres bil, men til gengæld vil bilen også være funktionsdygtig og sikker, og den vil med den rette vedligeholdelse kunne køre i mange år ud i fremtiden. Der er således tale om en balanceakt, når man skal minimere omkostningerne på bilens service og vedligeholdelse, da udgifterne hertil ofte er givet godt ud.
Den billigste metode er at droppe al vedligeholdelse og service på bilen, men så kan man godt regne med en kort levetid på bilen, og det koster dyrt i det lange løb, da bilens brugtbilsværdi dermed hurtigt falder til nul. I det følgende kommer der tips og gode råd om, hvordan man kan prioritere disse udgifter, så man får mest bil for pengene – og hvis du gerne vil spare penge på udskiftning af reservedele med mere, kan du kigge nærmere på, hvordan du gør det her.
Hvad er nødvendig vedligeholdelse på en bil?
Det er igen op til den enkelte bilist at få foretaget de nødvendige serviceeftersyn, så bilen altid er velkørende og i orden. Når man løbende holder øje med bilens stand, så bliver defekte dele også skiftet med det samme, så der ikke pludselig skal udskiftes motor og andre større kostbare dele på bilen. Da folk generelt er glemsomme og gerne vil udskyde visse reparationer på bilen, så er der indført obligatoriske syn på alle biler over 4 år, og synet gælder i 2 år fra synsdatoen.
På den måde kan man lovligt have plader på bilen, og en køber kan derfor være sikker på, at en nysynet bil er i god stand i henhold til synsrapporten, da bilen er godkendt ved synet. I bilens servicebog kan man se, hvornår bilen skal have skiftet olie og filtre, hvilket får motoren til at køre mere jævnt og mere økonomisk.
Med tiden skal dæk, bremseklodser, tændrør også udskiftes, og det er også vigtigt at forebygge rust på bilen, da rust er besværligt og kostbart at reparere. Alle biler slides alt efter, hvor mange km de kører, så derfor skal man med jævne mellemrum til serviceeftersyn og have tjekket:
- Olieservice (med skift af olie og oliefilter).
- Kontrol af bremse- og kølevæske samt smøring af døre.
- Kontrol og justering af lys og dæktryk.
- Kontrol af visker, lys, lygter og instrumenter.
- Kontrol af styretøj og undervognskomponenter.
- Kontrol af udstødningssystem.
- Kontrol af bremsere, der skal renses og smøres.
- Udskiftning af brændstoffilter.
Undervognsbehandling
Den danske vinter er meget hård ved bilens undervogn, da vi I Danmark anvender salt på vejene, og dette vejsalt ætser metaller, selvom en bil er helgavaniseret og ny med rustgaranti. Bilens forsikring dækker kun mod indefra kommende rust, hvilket er yderst sjældent forekommende, da den store synder er sne og sjap og vejsalt. Ved at vaske sin bil jævnligt samt give den en rustbehandling mindst hvert tredje år kan man derfor forlænge bilens levetid med mange år.
Det koster få tusinde kroner at få lavet en god undervognsbehandling, men det er jo alle pengene værd, såfremt bilen nu meget nemmere kan passere et syn uden anmærkninger og køre i flere år uden problemer. I andre lande skal bilerne ikke nødvendigvis undervognsbehandles, da de ikke har samme problemer med vejsalt som Danmark.
Ved at få påsprøjtet en oliemasse på bilens underside sikrer man derfor, at vejsalt ikke kan trænge ind i bilens karosseri og skabe rust. Man beskytter også bilens mekaniske komponenter såsom bremserør og bærearme, og det betyder igen længere levetid og bedre driftsøkonomi for bilen.